עובדות על אינסולין

האינסולין נקשר בתודעת הציבור כסוג של טיפול נגד סוכרת, אבל האם אתם באמת יודעים עליו את כל מה שחשבתם?
הנה 7 עובדות על אינסולין שאולי יפתיעו אתכם.

1#

אינסולין הוא חומר שנמצא בגוף באופן טבעי

אינסולין הוא הורמון, שכמו הורמונים רבים אחרים שהגוף זקוק להם, נוצר באופן טבעי. אינסולין נוצר בלבלב, ותפקידו לסייע לתאי הגוף לאפשר את כניסת מקור האנרגיה שלהם – הגלוקוז. זהו חומר שחיוני מאוד בין היתר לפעילותו של המוח, ובלעדיו הגוף כולו מתקשה לתפקד. אצל אנשים סוכרתיים יש בעיה כלשהי באינסולין שנוצר בגופם באופן טבעי: הבעיה יכולה להיות בייצור,  בכמות ולעיתים בתפקוד – ובכל מקרה זו הסיבה לכך שלעיתים נדרשת תוספת אינסולין ממקור חיצוני.

2#

אינסולין ממקור חיצוני הומצא לפני כ-100 שנה בלבד

עד לפני כ-100 שנים בלבד, סוכרת הייתה חשוכת מרפא. אדם שאובחן עם סוכרת סוג 1 (שבזמנו, ועד לפני שנים ספורות בלבד, עדיין כונתה בטעות "סוכרת נעורים") יכול היה לצפות לחיות כשנתיים או לכל היותר שלוש שנים, באיכות חיים נמוכה ביותר. אלא שאז הומצא הטיפול באינסולין, שאמנם לא מרפא את המחלה לגמרי אבל בהחלט מאפשר לחיות איתה לאורך שנים ארוכות ובאיכות חיים טובה מאוד.

3#

הקשר בין סוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2 לאינסולין

אינסולין הוא מרכיב מהותי בטיפול בסוכרת, בחלוקה לפי סוגים:

סוכרת סוג 1 היא מחלה אוטואימונית, כלומר המערכת החיסונית מחליטה לתקוף את התאים שמפרישים אינסולין בלבלב, ולכן הגוף מתקשה בוויסות רמת הגלוקוז בדם. זהו תהליך שיכול להתפתח בגיל צעיר, ולכן חשבו בעבר שמדובר במחלה שמתפתחת במהלך הנעורים – אבל בשנים האחרונות כבר ברור שאין קשר מובהק לגיל משום שאותו תהליך עלול להתרחש גם בגיל מבוגר. בכל אופן, אינסולין הוא התרופה היחידה למצב כזה.
 
סוכרת סוג 2 היא מחלה שבה הגוף אמנם מייצר אינסולין, אבל לא מספיק ממנו. גם זה מוביל לבעיית ויסות רמת הגלוקוז בדם, אבל המצב מעט מורכב יותר - ודווקא משום שהחוסר הוא יחסי ומתרחשת התנגדות לאינסולין (מצב בו תאי הגוף פחות רגישים לאינסולין), אותה כמות גלוקוז דורשת הרבה יותר אינסולין. כך, הלבלב האחראי על ייצור האינסולין עושה מאמץ רב לעמוד בקצב, אבל כאשר הביקוש של הגוף עולה על כושר הייצור, כמות האינסולין לא מספיקה. לכן הטיפול בסוג זה של סוכרת הוא משולב: מצד אחד ניסיון להוריד את צריכת האינסולין המוגברת, ומצד שני לתת לגוף אינסולין חיצוני.

4#

לא בהכרח לכל החיים

סוכרתיים רבים נוטים לחשוב שכל מי שמתחיל לקבל אינסולין ייאלץ להמשיך לצרוך אינסולין חיצוני לשארית חייו – אבל זה לא מדויק. אמנם יש אנשים שעבורם אינסולין הוא הטיפול האפשרי היחיד, ובאין ברירה הם לומדים לחיות איתו כל חייהם; אבל ייתכנו גם מקרים אחרים. במקרים מסוימים, על מנת להוריד את ערכי הסוכר בדם אין ברירה אלא לתת כמות גדולה יחסית של אינסולין – ואחרי זמן מה התפקוד של הלבלב מתאושש וניתן לבחון מחדש את הטיפול ולבצע בו התאמות שעשויות, אולי, לייתר את הצורך באינסולין.

5#

אינסולין בזאלי: פעם ביום

האינסולינים עברו בשנים האחרונות שיפור משמעותי עם המצאת האינסולין הבזאלי (הידוע גם בתור אינסולין ארוך טווח), אשר מחקה את הפרשתו הטבעית של האינסולין בלבלב. מדובר בחדשות נפלאות עבור אנשים עם סוכרת סוג 2, הזקוקים להשלמה של אינסולין בצורה בטוחה, שכן הוא מאפשר הזרקה פעם ביום בלבד.

הדור החדש של האינסולינים הבזאליים הינם אינסולינים בזאליים אולטרא ארוכים, המעניקים פתרון ליותר מ-24 שעות. עדיין יש להזריק אותם פעם אחת ביום, אבל משך ההשפעה ארוך יותר, וכך עשוי לרדת הסיכוי לאירועים העלולים להיווצר כתוצאה מעיכוב בהזרקה.

6#

היפוגליקמיה

אצל אנשים שאין להם סוכרת, הלבלב יודע להפריש בדיוק את הכמות הנדרשת של אינסולין כדי לשמור על איזון נכון של סוכר בדם. אבל אצל נוטלי אינסולין לעיתים הגוף עלול לקבל מנה גדולה מדי של אינסולין חיצוני, מה שגורם לרמות הסוכר בדם לצנוח בחדות. מצב זה מכונה היפוגליקמיה, ולמרות שמדובר באירוע קל לטיפול, זה גם יכול להיות מסוכן.

זו סיבה נוספת לפיתוח אינסולין בזאלי: בזכות חיקוי ההפרשה הטבעית של האינסולין מהלבלב, הוא מאפשר לשמור על רמת סוכר מאוזנת, ובמקביל מקטין את הסיכוי להיפוגליקמיה.

7#

אינסולין ארוך טווח והגיל השלישי

בקרב בני ובנות הגיל השלישי קיים חשש רב מהיפוגליקמיה, אך בשנים האחרונות חל שינוי עמוק בתפיסה של טיפול בסוכרת בגיל השלישי. אם בעבר רופאים נטו להיצמד לגיל הכרונולוגי של מטופליהם, הרי שכיום נהוג להסתכל יותר על הגיל הביולוגי. כלומר, יכול להיות שאדם יהיה בן 80 ומעלה, אך מצבו הפיזי והקוגניטיבי (לרבות מבחינת יכולות חשיבה, למידה וזיכרון) יהיה כשל אדם בן 70. כך, ובין היתר בזכות פיתוח סוגי אינסולין ארוכי טווח, ניתן להתאים תוכנית טיפולית למצב האישי, ובמידת הצורך לבצע התאמות נדרשות.

מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי.
למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת.