סוכר לאחר ארוחה

רמת הסוכר לאחר ארוחה (PPG)  מוגדרת כרמת הסוכר שנמדדת בדם בין שעה לשעתיים לאחר הארוחה. בחולי סוכרת מומלץ לשאוף לערכים של מתחת ל-180מ"ג/ד"ל. בתנאי שאין היפוגליקמיה.

אחת הדרכים לבדיקה של רמת הסוכר לאחר ארוחה היא על ידי בדיקת סוכר עצמית של המטופל. בדיקת סוכר עצמית מאפשרת לקבל מידע ב"זמן אמת" - וזו הדרך הטובה ביותר לבדוק את רמת הסוכר לאחר ארוחה.

חלק מהמחקרים הראו שקיים קשר בין חוסר איזון ברמת הסוכר לאחר ארוחה לבין מספר סיבוכי סוכרת כגון:
  • מחלות לבביות
  • פגיעה עינית
  • סוגים שונים של סרטן
  • פגיעה קוגניטיבית במבוגרים
לכן יש להתייחס ולאזן את רמות הסוכר לאחר ארוחה על פי המלצת הרופא המטפל.

אם אני בודק סוכר כל בוקר ועושה בדיקות דם תקופתיות, למה אני צריך לבדוק את רמות הסוכר לאחר הארוחות?

כדאי לבדוק את רמות הסוכר גם לאחר ארוחות מהסיבות הבאות:
  • רוב היום אנחנו במצב עירנות ונמצאים בדרך כלל לפני ארוחה או אחרי ארוחה.
  • ככל שאנחנו מתבגרים, רמות הסוכר לאחר ארוחה עולות.
  • חלק מהמחקרים הראו שקיים קשר בין חוסר איזון ברמת הסוכר שלאחר האוכל לבין מספר סיבוכי סוכרת
מספר דרכים מסייעות לאיזון רמות הסוכר לאחר ארוחה :
  • שמירה על תזונה נכונה: טיפול תזונתי הוא אחד משלושת היסודות לטיפול ואיזון הסוכרת. יש להתאים תפריט אישי מגוון ומאוזן. יש להתאים את התפריט לסוג הטיפול והצרכים התזונתיים של המטופל תוך שמירה על ההנאה שבאכילה.
  • פעילות גופנית: עיסוק קבוע בפעילות גופנית עוזר בהפחתת רמות הסוכר בדם, מעלה את הרגישות לאינסולין ומפחית את רמות ה-HbA1c.
לסיכום: אם אתה סוכרתי, חשוב שתכיר ותעקוב גם אחר רמות הסוכר לאחר ארוחה. תמיד מומלץ וכדאי להתייעץ עם צוות רפואי: רופא, אחות, דיאטנית, רוקח ועוד על מנת להגיע לאיזון מיטבי של הסוכרת.